El discurs de Montserrat Castelló ha portat el títol de Carreres investigadores emergents en el context català: reptes per a la formació. La doctora en psicologia ha versat la seva intervenció en els reptes formatius a què s’enfronten els doctorands d’aquests nous àmbits de recerca, fluids i dinàmics, a Catalunya.
En el discurs de recepció com a membre numerària de la Secció de Filosofia i Ciències Socials de l’IEC, celebrat el dinou de novembre, la psicòloga i catedràtica Montserrat Castelló ha manifestat les necessitats de formació del col·lectiu investigador jove per a afrontar amb èxit els reptes en els seus respectius àmbits de recerca un cop finalitzen el doctorat. Durant la ponència, amb el títol Carreres investigadores emergents en el context català: reptes per a la formació, ha destacat que les carreres investigadores emergents «impliquen una manera d’entendre la recerca i de dur-la a terme sovint molt allunyada de les expectatives i aspiracions que la majoria dels candidats exhibeixen en començar el doctorat».
En aquest context, Castelló ha destacat que «cal continuar repensant el currículum formatiu per tal que inclogui un ventall de competències transversals més ajustat a les necessitats derivades de l’actual panorama de diversificació» i, d’aquesta manera, garantir l’adquisició de competències tradicionalment absents de la formació doctoral però útils en la posterior trajectòria professional dels investigadors.
Un altre aspecte en el qual Castelló ha incidit ha estat la necessitat de revisar les pràctiques formatives dels directors de tesis doctorals. «Cal ajudar els agents socialitzadors dels investigadors a ser conscients del seu rol formatiu», ha dit, posant l’accent en la formació específica dels directors de tesi, perquè puguin guiar els doctorands en la construcció d’una identitat investigadora sòlida i adaptada als reptes actuals.
Nascuda a Barcelona i llicenciada en psicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Castelló ha orientat la seva activitat investigadora cap a l’àmbit dels processos psicològics que comporta l’activitat d’escriure i el desenvolupament de la identitat investigadora i el sentit de pertinença a la comunitat de recerca.
Després de doctorar-se a la UAB l’any 1993 amb una tesi pionera en català sobre l’escriptura en l’ensenyament secundari, va desenvolupar una carrera acadèmica internacional amb estades a institucions com la Universitat de Dartmouth, Oxford i Aarhus, entre altres. Actualment, és catedràtica de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna - Universitat Ramon Llull, on lidera el Seminari Interuniversitari de Recerca en Identitat i Noves Trajectòries Educatives (SINTE), finançat per la Generalitat de Catalunya.